Beweging, Bewuste ademhaling & Meditatie

Het woord yoga heeft in het Sanskriet verschillende betekenissen. Het betekent met name: in balans brengen, in evenwicht brengen of verenigen. Yoga is een weg van beweging, concentratie en ontspanning om jezelf beter te leren kennen. Hatha-yoga is de klassieke vorm van yoga, waarin het evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal staat.
Door het observeren van je lichaamshouding, beweging en ademhaling leer je herkennen welke processen zich in jouw lichaam afspelen. Yoga helpt je om een sterkere lichamelijke en geestelijke balans te creëren. De stroom van overmatige gedachten leer je beheersen omdat de concentratie wordt verlegd van de buitenwereld naar het lichaam en de ademhaling.
Deze focus bewerkstelligt het gevoel van ontspanning en innerlijke rust. In de yoga worden je fysieke grenzen op een vriendelijke manier opgezocht. Je leert je grenzen respecteren en onderzoeken waarna ze kunnen worden verruimd, dit zorgt vooral voor een sterker lichaam een rustige geest en meer vitaliteit. Beweging zonder overbelasting is de weg van een gezond lichaam.
Stacks Image 1169912

Hoe is de Hatha yoga les opgebouwd?

Stacks Image 1169892
Lichaamsoefeningen

De lichaamsoefeningen maken de spieren en gewrichten soepel waardoor de bloedsomloop wordt verbeterd en organen versterkt.

Stacks Image 1169894
Ademoefeningen

De ademoefeningen geven je nieuwe energie en maken het denken rustig en kalm. De beheersing van de adem is de beheersing van het denken.

Stacks Image 1169896
Ontspanning

De ontspanningstechnieken leren je volledig te ontspannen waardoor wilskracht en concentratie zich ontwikkelen.

In de Hatha-yoga wisselen dynamische en statische houdingen elkaar af en er wordt geoefend met een naar binnen gerichte aandacht. Iedereen vanaf 16 jaar kan deelnemen aan onze yogalessen. Of je nu jong bent, op middelbare leeftijd of 65+ voeg de yoga aan je huidige levensstijl toe en pluk de vruchten van deze oude traditie. Na elke yogales is er gelegenheid tot napraten onder het genot van een kopje thee. In onze lessen worden ook elementen verwoven uit de Yin Yoga, Ashtanga Yoga en Vinyasa Flow Yoga.

The most important healing comes not from the outside, it comes from the inside!

BUIZENGAT 10

3134 AG Vlaardingen: 010-4750903/ 0653-848541

Stacks Image 1170026

Wat geeft de beoefening van yoga je terug?

Yoga maakt je bewust van spanningen in je eigen lichaam. Spanningen maken de spieren kort en stijf waardoor je belemmerd wordt in je beweging. Dit wordt veroorzaakt doordat spanning of stress de doorbloeding van spieren en organen verminderd. Hierdoor kunnen met name nekklachten, schouderklachten, rugklachten, concentratieproblemen of ademhalingsproblemen ontstaan.
De yoga helpt je de relatie ontdekken tussen spanning, beweging en ademhaling. Wanneer de adem rustiger wordt en ontspant, ontspannen ook de spieren steeds beter. Het loslaten van spanning uit de spieren zorgt tevens dat emoties en stress, die met desbetreffende spieren zijn verbonden, worden losgelaten. De beoefening van yoga helpt erg mee aan emotionele balans.
Kijk niet naar de wijze waarop de media, zoals magazines, tv en internet, yoga in beeld brengt. Het is een illusie dat alleen slanke en super lenige mensen in de kracht van hun leven de meest onmogelijke houdingen of asana’s aannemen. Yoga is voor iedereen zelfs als het lichaam niet helemaal gezond is kun je met de juiste docent en goede begeleiding lichamelijke en geestelijke winst behalen uit de prettige wekelijkse yogalessen.
We have tremendous power to take control over our own health and well being, physically, mentally and emotionally!
Stap uit je luie stoel of uit je drukke agenda en ontdek hoe Yoga jou helpt met gezonde beweging en stress management!
De effecten van Hatha yoga:
meld je aan voor een proefles
Kijk niet naar de wijze waarop de media, zoals magazines, tv en internet, yoga in beeld brengt. Het is een illusie dat alleen slanke en super lenige mensen in de kracht van hun leven de meest onmogelijke houdingen of asana’s aannemen. Yoga is voor iedereen zelfs als het lichaam niet helemaal gezond is kun je met de juiste docent en goede begeleiding lichamelijke en geestelijke winst behalen uit de prettige wekelijkse yogalessen.
  • Verbetering van de flexibiliteit van spieren en gewrichten.
  • Geeft een grote verbetering van de bloedsomloop.
  • Zelfkennis door bewustwording van lichaam en geest.
  • Krachtiger lichaam, sterkere geest en meer uithoudingsvermogen.
  • Meer energie door de balans van inspanning en ontspanning.
  • Bewerkstelligt een grote vermindering van stress.
  • Innerlijke rust maakt je alert en geeft je een heldere geest.
  • Positief effect op de ademhaling en luchtwegen.
  • Bevordert de werking van de spijsvertering en andere organen.
  • Yoga draagt bij aan de eenwording van lichaam en Ziel.
  • Brengt het emotionele lichaam in balans.
  • Yoga helpt mee aan een betere nachtrust.
  • Laat het lichaam ontgiften.
  • Yoga werkt preventief op de gezondheid en kan blessures en andere ongemakken helpen voorkomen.

Wat heb je nodig?

Neem zelf een badhanddoek mee, eventueel sokken of yoga sloffen en draag gemakkelijk zittende kleding waar je jezelf prettig in voelt en flexibel in kunt bewegen. Yoga matten en kussentjes zijn aanwezig. Probeer mild te zijn met parfum of eau de toilette in verband met de hooggevoelige mensen (HSP) onder ons.

Hoe zit dat met eten?

Eet niet te zwaar voor een yoga les. Gebruik een lichte maaltijd minimaal 1 a 1,5 uur voor de les en een zware maaltijd minimaal 2 tot 2,5 uur voor de yoga les. Wanneer de maag te vol zit kan dit problemen geven tijdens de oefeningen en gaat er teveel energie naar de spijsvertering.
Stacks Image 1169843

Geregistreerd 500 uurs docent

Stacks Image 72262

Onze folder